article image

Franchising

Franchising vznikol koncom 19. storočia v USA. Prvým užívateľom (1860 - 1863) bola spoločnosť s priemyselným odbytom šijacích strojov značky SINGER. General motors zaviedla franchisingovú formu predaja automobilov v roku 1898. Rozvoj začal najmä po 2. svetovej vojne nielen v USA, ale i v západnej Európe ako reakcia na zmenené podmienky konkurencie a odbytu. Na začiatku 50. rokov sa v USA otvorili už dnes svetoznáme franchisingové firmy HOLIDAY IN, MC´DONALDS, ktoré dali základ dynamického rozvoja franchisingu v jeho dnes najtypickejšej podobe v oblasti reštauračného stravovania a rýchleho občerstvenia. Rozšíril sa aj do podnikania v hotelovej sieti, v obchode s elektronikou, z nehnuteľnosťami, v doprave v podobe dopravných agentúr, v prenájme áut, v maloobchodnom predaji vo všetkých druhoch tovaru, v poskytovaní podnikateľských a odborných služieb a pod. Franchisingové podniky v USA vyrábajú cirka 15 % HNP. V súčasnosti 1 z 3 USD prechádza už franchisingom a predpokladá sa, že v roku 2000 to bude každý 2 USD, to znamená polovica maloobchodného obratu bude realizovaný prostredníctvom franchisingu.

Franchising je jednou z foriem prevádzkovania odbytu tovaru, finančnou spoluúčasťou na podnikaní. To znamená, že franchising je forma podnikania založená na vytváraní kooperačných vzťahov. Franchising je odbytový systém, prostredníctvom ktorého sa predávajú výrobky, služby alebo technológia. Spočíva v úzkej a stálej spolupráci právne samostatných a finančne nezávislých podnikov.

Franchising je najrozšírenejšou formou vertikálnej spolupráce veľkých a malých firiem. Zakladateľ systému predstavuje jadro, koordinačné centrum celého systému. Je pôvodcom a majiteľom podnikateľského nápadu, ktorý sa ďalej stáva predmetom obchodu, vypracúva podmienky, v ktorých predmet svojej podnikateľskej činnosti predáva ďalej. Na druhej strane stojí odberateľ, partner, ktorý kupuje od dodávateľa určitý výrobok, služby, recept atď. Nejde samozrejme len o samotný výrobok, ide hlavne o značku, s ktorou kupuje kompletný „image“ danej firmy. Poskytovateľ, ktorý je pôvodcom a majiteľom úspešnej podnikateľskej koncepcie, ju ďalej predáva a rozširuje samostatným partnerom - prijímateľom a vytvára franchisingový reťazec.

Vo franchisingovom reťazci je každý člen, poskytovateľ i prijímatelia, samostatným právnym subjektom, podniká na vlastný účet, ale podnikateľská samostatnosť a iniciatíva prijímateľa je čiastočne ohraničená celkovou marketingovou koncepciou poskytovateľa. Poskytovateľ dáva prijímateľovi práva na predaj jeho produktov, používanie obchodného mena, značky, výrobnej technológie, formy predaja, skúsenosti a marketingovej stratégie. Reťazec sa prezentuje na trhu pod spoločným názvom a značkou, úpravou a vytvára spoločný image. Za franchisingovú koncepciu platí prenajímateľ poplatky, ktoré môžu mať viacero foriem.

Základom pre spoluprácu vo franchisingovom systéme je franchisingová zmluva. Do hĺbky sa zaoberá partnermi, právami a povinnosťami jednotlivých zmluvných partnerov, obchodnou činnosťou, reklamou a ďalšími skutočnosťami. Zmluva vo franchisingu je vždy dlhodobá, jej uzavretím vzniká zvláštny na spolupráci založený úverový vzťah.

Dôležitým momentom zakladania podnikov formou franchisingovej zmluvy je problém financovania. Prekážkou je nesolventnosť. Náklady pri zakladaní nového franchisingového podniku sú jednorázovo pomerne vysoké. Vstupný poplatok platený franchisorovi je významnou položkou. Často tu vzniká potreba úveru pre vstup do franchisingového systému. Pri franchisingovej forme podnikania nejde o odkúpenie podniku. Prijímateľ franchisingu zostáva podnikateľom, ktorý akceptuje podmienky dodávateľa franchisingu týkajúce sa spôsobu podnikania. Problém je v získaní kapitálu. Výhodou franchisingu je možnosť získať úver. Z toho vyplýva, že po vrátení úveru pracuje podnik samostatne, nie je vlastníctvom zahraničného podnikateľa.